Mandalos spalvinimas – puikus būdas nusiraminti ir susijungti su savo vidiniu „aš“ tiek vaikams, tiek suaugusiesiems. Šis užsiėmimas tinka ir mažiausiems vaikams (vos nuo 2 metų) bei mažyliams su psichine negalia ar įvairiais sutrikimais, ypač hiperaktyviems, turintiems autizmo spektro sutrikimą ar Dauno sindromą.
Mandala – tai centruotas, simetriškas piešinys apskritime (galimos ir kitos formos). Žodis „mandala“, išvertus iš sanskrito kalbos, reiškia „apskritimas, ryšys, bendruomenė“. Mandalų šaknys slypi gamtoje, kadangi apskritimas su centru yra būdingas kone viskam mūsų Visatoje – gėlių žiedams, snaigėms, voratinkliams, konkorėžiams, kriauklėms, medžių kamienams, Paukščių takui ir t.t. Pasąmonė išprojektuojama per simbolius ir spalvas, kurias pasirenkame spalvindami ar kurdami mandalą, todėl dažnai būtent per mandalą žmonės atranda netikėtą ir naują savęs ar situacijos matymą.
Vaikai, spalvindami mandalą, taip pat gali atskleisti savo pasąmoninius išgyvenimus, kurie dažnai jiems yra sunkiai įvardijami ar suprantami.
Piešiant mandalą galioja vienintelė taisyklė – piešti (ir spalvinti) nuo centro į išorę. Mandalos dydis, piešimo technika ar įrankiai neturi reikšmės, tinka pieštukai ir flomasteriai, guašas ir akvarelė. Svarbiausia piešti ar spalvinti negalvojant, instinktyviai, leidžiant pasireikšti pasąmonei.
Mandalos poveikis vaikams:
- Motorika: ypač vaikams su specialiaisiais poreikiais mandalos spalvinimas padeda lavinti kūno dalių judesių koordinaciją ir rankų, pirštų motoriką.
- Rankų ir akių koordinacija: spalvinant mandalą, tvirtėja smegenų jungtys, kurios atsakingos už smulkiąją motoriką, kaip rankų ir akių koordinacija ir rankų, pirštų miklumas. Gerai ištreniravus smulkiosios motorikos įgūdžius, vaikams būna lengviau mokytis rašyti.
- Matematika: mandalos spalvinimas lavina vaikų matematinį suvokimą – jie susipažįsta su pasikartojančiais raštais, geometrine ornamentika, matmenimis, simetrija.
- Dėmesio sutelkimas: spalvindami mandalas, vaikai turi išlaikyti sutelktą dėmesį gana ilgą laiką. Tai darant reguliariai, vaikams tampa vis lengviau išsėdėti pamokose per daug nesiblaškant.
- Pasitikėjimas savimi: vaikai iš paskutiniųjų stengiasi iki galo pabaigti mandalą, kad galėtų savo margu kūriniu pasigirti aplinkiniams. Tai moko darbus daryti nuo pradžių iki galo ir stimuliuoja jų atsakomybės jausmą. Pabaigus mandalą, vaiką apima pasitikėjimo savimi jausmas, kadangi galutinis rezultatas visuomet būna išties labai gražus ir keliantis vaikui pasididžiavimą (ypač jei pagirsite ir pasigrožėsite vaiko darbeliu).
- Kūrybingumas: mandala skatina išreikšti save ir išlaisvinti savo individualų kūrybinį potencialą, čia nėra taisyklių ir suvaržymų, todėl vaikai gali visiškai atsiskleisti ir eksperimentuoti.
- Vidinė harmonija: pasak budistų, mandalos spalvinimas padeda subalansuoti vidinį pasaulį. Kadangi mažyliai augdami mokosi valdyti pyktį ir suprasti emocijas, mandalų terapija jiems gali būti ypač naudinga.
Dubysos aukštupio mokyklos 1 klasės moksleivių nupieštų mandalų parodą galite pažiūrėti čia: