Kultūros pasas nėra fizinis dokumentas – tai priemonė, administruojama švietimo portale https://www.kulturospasas.lt/.
Daugiau informacijos apie kultūros pasą.
Šiaulių rajono savivaldybės Vytauto Vitkausko viešoji biblioteka moksleiviams siūlo kultūros ir meno paslaugas pagal Kultūros paso programas:
1. Edukacinė programa „Konstravimas su 3D rašikliu“:
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/5379
Norite išmokti novatoriškai kurti trimačius objektus? Ieškote alternatyvų 3D spausdintuvui? Tuomet naujasis įrenginys – 3D rašiklis – pavers Jūsų svajones realybe. Jis nereikalauja specialaus pasiruošimo ar sudėtingos programinės įrangos, eksploatacijos procesas yra labai paprastas ir intuityvus. Pakaks kelias valandas pasitreniruoti, ir nauja meno forma bus visiškai įsisavinta. Su juo galite rašyti ne tik ant lygaus popieriaus lapo, bet ir ore. Rašymui naudojamas saugus ir netoksiškas plastikas, kuris sušyla viduje, o rašymo metu išstumiamas į išorę, kur greitai sukietėja ir sukuria trimatį modelį. Ergonominės formos dėka rašiklį labai patogu laikyti rankoje. Rašiklio populiarumas su kiekviena diena vis didėja, ir tai suprantama, nes jo panaudojimo galimybės skaičiuojamos dešimtimis.
2. Edukacinė programa „Baltų ženklai ant tekstilės“:
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/5369
Pirmoji užsiėmimo dalis – teorinė. Jos metu edukatorius vaizdo skaidrėse pristatys baltų etninės kultūros ir kurtų simbolių istoriją, reikšmes, pateiks jų vizualinius pavyzdžius. Antroje dalyje vyks tekstilės dekoravimo technologijos aptarimas: vyresnieji stebės, kaip jų sukurtą vaizdą ploteris išpjauna, jaunesnieji vaizdą išsikirps patys, o paskui stebės kaip termo preso būdu jis prilipinamas prie bibliotekos suteikiamo tekstilės audinio maišelio. Vaikai susipažins su simbolių pavyzdžiais interaktyviame ekrane ir iš pateiktų pavyzdžių vaizduotėje susikurs savitą simbolį, kurį pavaizduos ant termo lipduko. Kiekvienas paslaugos dalyvis su savimi išsineš unikalų, rankomis dekoruotą tekstilės dirbinį, kuriuo bus galima pasipuošti, skleidžiant baltų simboliką bendruomenei ir tarnaus ne vienerius metus. Mokinių kūrybinis procesas gali vykti klausantis etninės folkloro muzikos, kuri įkvepia kūrybai ir priartina prie mūsų protėvių istorinių šaknų. Užsiėmimo pabaigoje, po dekoravimo dalyviai interpretuos sukurto savito simbolio reikšmę, diskutuos, papasakos, kodėl išsirinko būtent tokį baltų simbolio pateikimą.
3. Edukacinė programa „Spalvų ir smėlio magija kūryboje“:
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/4907
Kurdamas virtualų pasaulį smėlio dėžėje vaikas gali rasti realaus gyvenimo problemų sprendimą ir žaismingai sumažinti stresą bei nerimą, kurio šiuolaikiniame pasaulyje gerokai per daug. Terapijoje dalyvis spontaniškai veikia su smėliu ar figūrėlėmis tai, ką jam norisi: piešia smėlyje, formuoja jį, kuria paveikslą naudodamasis figūrėlėmis, galbūt vaizduoja visą istoriją. Jam nėra duodama instrukcija, jis gali laisvai žaisti. Tokiu būdu jis prisiliečia prie savo tikrosios savasties, kuri ilgą laiką buvo nuslopinta vardan adaptacijos išoriniame pasaulyje. Iškylantys vaizdiniai, panašiai kaip ir sapnai, yra puikus greitkelis į pasąmonę ir parodo tikrąją emocinę būseną. Visa tai atspindi ir kartu nukreipia vidinę asmenybės raidą pilnatvės link. Smėlio dėžės terapija ypač tinka vaikams, kuriems sunku žodžiais išreikšti savo vidines būsenas.
4. Edukacinė programa „Suvenyrinių „Angeliukų“ gamyba“:
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/4903
Edukatorius papasakos suvenyrų gaminimo technologiją, o paskui parodys kaip juos pasigaminti. Reikalingos priemonės – marlė, bintas, vanduo ir sausi gipso milteliai. Marlę ar bintą sukarpyti nedideliais kvadratais, iš vandens ir gipso miltelių sumaišyti mišinį. Ant suformuoto kartoninio kūgio formos būtina uždėti polietileninį maišelį, o ant jo jau dėti gipso mišinyje pamirkytus marlės gabalus. Audinys su gipsu stingsta labai greitai, todėl laukti, kol vienas sluoksnis sudžius, nereikia. Sustingusius suvenyrus galima nudažyti akriliniais dažais ar guašu, papuošti audiniais, kailiu.
5. Edukacinė programa „Interaktyvus užsiėmimas apie žemaičių (Kuršėnų krašto) šnektas“:
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/4395
Puoselėjant Šiaulių rajono (įskaitant ir Kuršėnų miesto) kultūros ir lituanistikos paveldo pažinimą, Kuršėnų šnektos ir jos patarmių pažinimą, žemaičių dialektų saugojimą ir sklaidą regione, organizuojamos interaktyvios lietuvių kalbos pamokos-žaidimai bibliotekoje. Vienas populiariausių – žaidimas-dėlionė „Linksmai apie Kuršėnų krašto patarmes (šnektas)“ (skirtas pradinių klasių mokiniams), suteiks galimybę išsamiau susipažinti su aplinkinių vietovių šnektų įvairove. Pasitelkus interaktyvų 55 colių stalą-ekraną, panaudojant lietuvių kalbos sinonimų, antonimų, vietovardžių ir kitas duomenų bazes, lietuviškus žaidimus, vedamos lietuvių kalbos pamokos taps žaismingesnės ir įtraukiančios mokinius į ugdymo procesą. Žaidimo metu vaikams ekrane pateikiamos užduotys, pasukant žaidimo ratą: pvz., ką reiškia tam tikri kuršėnietiški žodžiai, posakiai, mįslės, arba prašoma padaryti teisingas žodžių sąsajas, o pagal gautus teisingus atsakymus jie reitinguojami.
6. Edukacinė programa „Teatrinės lėlės. Kas tai?“:
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/4286
Užsiėmimo metu vaikai susipažįsta su teatrinėmis lėlėmis, jų atsiradimo istorija, kūrybos ir gamybos būdais. Pristatoma teatrinių lėlių įvairovė: lazdelinės, marionetinės, pirštininės, šešėlinės ir kt. Parodomos lėlės, esančios bibliotekos ,,Lėlių muziejuje“. Po to jie patys, padedami edukatorių, sukuria savitą personažinę lėlę: iš antrinių žaliavų, gipso tvarsčių, modelino, siūlų, audinio, popieriaus ar kt. medžiagų. Mokiniai bibliotekoje taip pat aplanko neįprastų knygų kambarį, kuriame eksponuojamos įvairiausių dydžių, formų vaikiškos knygos ir teatrinių lėlių personažai.
7. Edukacinė programa „Antrinių žaliavų virsmas pasakų herojais“:
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/4242
Edukacinio užsiėmimo pradžioje (pagal dalyvių amžių), panaudojant filmuotą medžiagą ir skaidres, bus apsvarstyta vartotojiškos kultūros įtaka ir žala gamtai bei pamokoma, kaip prisidėti prie gamtinių išteklių saugojimo. Apsvarstysime, kaip sukauptas, nebetinkamas naudoti žaliavas perkurti antriniam naudojimui, iš jų sukuriant naują savitą kūrinį (pvz., pasakos herojų). Paaiškinsime apie gamtos ekologiją, medžiagų tvarumą, supažindinsime su įvairiomis medžiagomis: plastiku, popieriumi, skirtingomis pakavimo priemonėmis, stiklu, metalu, keramika, guma, tekstile, mediena, statybinėmis priemonėmis, elektronikos įrenginiais ir jų panaudojimu kitam kūriniui sukurti. Pateiksime kai kurias daiktų daugkartinio panaudojimo idėjas pagal medžiagų standumą, patvarumą, siekiant jų kūrybiško pritaikymo. Praktinėje užsiėmimo dalyje bus gaminami pasakų herojai iš antrinių žaliavų, kuriuos bus galima parsinešti į namus: dalyviai patys pasirinks medžiagas, jų spalvas ir kurs norimą pasakos herojų (pvz.: vienų herojų kūnai gali būti gaminami iš tualetinio popieriaus ritinėlių, kitų – iš panaudotų kartono ar plastiko stiklinių, plaukai – iš išardytų senų kojinių siūlų, o kepurėlės – iš senos, nebenešiojamos suknelės ir pan.).
8. Edukacinė programa ,,Puodelio dekoravimas savitais baltų simboliais“:
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/4158
Šio užsiėmimo tikslas – skatinti mokinių kūrybiškumą per etinės kultūros ir baltų simbolikos pažinimą. Pirmoji dalis – teorinė, kurios metu edukatorius pristatys baltų etninės kultūros ir sukurtų simbolių istoriją, reikšmes, panaudojant vaizdinę medžiagą susidedančią iš filmuotos medžiagos, skaidrių ir pasakojimų. Pateiks jų vizualinius pavyzdžius. Antroje dalyje vyks stiklo, keramikos (fajanso ar kitų medžiagų) dekoravimo būdų ir medžiagų aptarimas ir patogiausio piešimo būdo (flomasteriais) rekomendavimas. Vaikai, susipažinę su simbolių pavyzdžiais interaktyviame ekrane, savo vaizduotėje susikurs savitą simbolį ir jį pavaizduos ant puodelio. Užsiėmimo pabaigoje dalyviai diskutuos ir interpretuos sukurto simbolio reikšmę, papasakos, kodėl išsirinko būtent tokį baltų simbolio pateikimą.
9. Edukacinė programa „Dovanėlė SAU: rankdarbių gaminimas iš modelino“:
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/4061
Teorinio užsiėmimo metu dalyviai susipažins su modelino naudojimo ypatumais, istorija, dekoravimo būdais, formavimu. Praktinėje edukacijos dalyje iš duoto modelino gabaliuko dalyviai patys nusilipdys dirbinius pasirinkta tematika.
10. Edukacinė programa „Baltaragio malūno užkulisiai“:
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/2267
Kas nežino Baltaragio malūno! Jei neskaitė knygos, matė filmą, baletą, arba spektaklį, o gal girdėjo pasakojimą apie malūnininką ir jo dukrą, savo burtuose susipainiojusią davatką ir žinomą velnią – Pinčiuką. Mokiniai susipažins su malūnų Lietuvoje istorija, jų kultūra, įtaka žmonių gyvenimui. Mokiniams bus pristatyti būtent šio regiono malūnai, parodytos jų nuotraukos, papasakota istorija. Taip pat bus atskleistas kūrinio „Baltaragio malūnas“ folkloriškumas. Išsiaiškinę malūnų architektūros ir puošybos elementus, perkels juos į 3D vizualizaciją, panaudodami 3D pieštukus – sukurs malūnų maketus.
11. Edukacinė programa „Baltų simboliai atgimsta metaliniame ženkliuke“:
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/2087
Mokiniai supažindinami su Baltų simboliais, kultūra. Pasitariant su mokytoju išrenkamas vaizdo siužetas, kurį mokiniai peržiūrės. Kurdami asmeninį ženkliuką vaikai ne tik susipažins su metalinių ženkliukų staklėmis ir jų gamyba, bet ir ugdys savo kūrybiškumą, meninius gebėjimus, analizuos dizaino principus ir gebės argumentuotai pristatyti savo savitą meninį kūrinį. Išbandys įvairias dailės priemones, dekoruodami ženkliuką. Kultūriniu ugdymu siekiama ne pristatyti menus, o atgaivinti ugdytinių pojūčius, atskleisti besimokančiojo vidines galias, veiksmingai ir harmoningai ugdyti asmenybę.
12. Edukacinė programa „Ebru menas – tapymas ant vandens“:
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/2058
Edukacinio užsiėmimo pradžioje edukatorius pristato Ebru meną – tapymą ant vandens, papasakoja apie jo ištakas, piešimo principus. Tapyba ant vandens yra atliekama tam skirtoje vonelėje-inde. Ebru teptuku ant sutirštinto vandens, naudojant ebru gamtinius dažus, ištaškomas norimų spalvų fonas, kuris išeina panašus į marmuro raštą. Specialiomis lazdelėmis ir šukomis formuojami įvairiausi raštai ir ornamentai, o gautas piešinys nuo vandens perkeliamas ant ebru popieriaus ar kitų natūralių gaminių. Tapyba ant vandens ramina mintis, išlaisvina jausmus, skatina kūrybiškumą, gerina emocinę ir fizinę sveikatą, veikia atpalaiduojančiai. Piešimas ant vandens lavina susitelkimą ir ugdo pasitikėjimą savimi. Ebru meno techniką lengvai įvaldo dauguma įvairaus amžiaus žmonių (patartina nuo 3 metų), o greitai gaunamas rezultatas ir teigiamas tapybos ant vandens poveikis džiugina dažno širdį, todėl kviečiame registruotis 1–12 klasių mokinius.
13. Edukacinė programa „Simboliniai Kuršėnai magnetuke“
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/6073
Edukacinio užsiėmimo tikslas – skatinti mokinių domėjimąsi Kuršėnų krašto istorija, patrauklia forma supažindinti juos su kultūros paveldo objektais, ugdyti žingeidumą bei kūrybiškumą, pasigaminant savitą magnetuką. Uždaviniai: 1. Ugdyti vaikų kūrybinį mąstymą ir kūrybiškumą bei skatinti bendradarbiavimą, taikant įvairius neformalaus ugdymo metodus. 2. Ugdyti pilietiškumo, pažinimo ir kultūrinę kompetencijas. 3. Dalyvius supažindinti per Kahoot programą su Kuršėnų žymiais objektais, paveldu, tradicijomis. 4 Pristatyti metalinių ženkliukų (magnetukų) gaminimo procesą ir skatinti nupiešti asmeninį magnetuką. Atvykus į Šiaulių rajono savivaldybės Vytauto Vitkausko biblioteką, mokinius pasitiks edukatorė, kuri prisistatys edukacinį užsiėmimą surengs azartišką viktoriną per Kahoot programą. Žaisdami tuo pačiu metu vaikai susipažins su Kuršėnų žymiais objektais, kultūra, tradicijomis. Sužinos kaip atsirado Kuršėnų pavadinimas, kuo ypatinga ir išskirtinis šis miestas. Antra, mokiniai supažindinami su metalinių ženkliukų (magnetukų) aparatu, papasakojamas procesas, pristatomos gamybai reikalingos medžiagos. Kiekvienas mokinys turės galimybę pats išbandyti aparatą prieš tai susikūręs unikalų magnetuką, atspindintį Kuršėnų miestą.
14. Edukacinis užsiėmimas „Raganaičių šokis“
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/6091
Edukacinio užsiėmimo metu dalyviai supažindinami su knyga Emily Horn „Atsiprašau… ar jūs ragana?“, tuo siekiama sudominti dalyvius pažinti knygas ir jų personažus, suformuoti įgūdį vertinti gaunamą naują informaciją, įgalinsime vaikus ieškoti geriausių sprendinių, gaminant pasakų herojus (raganaitę). Skatinsime kelti pagrįstus, kritiškus klausimus, vedančius link teisingų ir geresnių priemonių pasirinkimo sprendimų. Užsiėmimas prasideda žaidimu-susipažinimu su siūlo kamuoliu. Kūrybos procesas prasideda apžiūrint spaudinių parodą „Raganaičių šokis“, kurioje pagrindiniai personažai – raganos. Atkreipiamas dėmesys į Emily Horn pasaką „Atsiprašau… ar jūs ragana?“ ir ji – pasekama. Aptariama raganaičių būtis pasakose, legendose. Pasiūloma patiems jas pasidaryti, naudojant siūlus ir medžiagines skiautes.
15. Edukacinis lėlių teatro tarminis spektaklis „Pasaka apė Joną“
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/7128
Gruzdžių Augustino Griciaus bibliotekos edukacinis lėlių teatro „Stebuklingas lagaminas“ spektaklis „Pasaka apė Joną“ ugdys dalyvių pagarbą krašto tautosakai (pasakoms), senosioms tradicijoms, tarmėms, šnektoms, skatins mokinių domėjimąsi etnine kultūra, literatūra ir teatro menu, panaudojant teatrines lėles. Svečius pasitiks pagrindinių teatro personažų kostiumais pasipuošusios lėlių teatro aktorės. Specialiai įrengtame lėlių teatro kambarėlyje gausu dekoracijų, pirštininių lėlių. Gruzdietiškos šnektos dėka vaikai „perkeliami“ į senoviškos pasakos pasaulį, perteikiant vyro ir moters meilės siekį, kupiną aplinkinių kerų ir apgavysčių. Tarsi lininis siūlas vyniojamas pasakos siužetas veda prie spėjamos, džiugios pasakos-spektaklio atomazgos. Jame – senelių vartojami, o gal ir visai negirdėti žodžiai priverčia susikaupti, stebėti. Vaikai žais žaidimą tema „Valgomas – nevalgomas“, kurio metu mokiniai trauks lapelius su užrašytais tarmiškais žodžiais ir turės pasakyti, ar tai valgomas ar nevalgomas daiktas. Iš paruošto pilno lagamino su pirštininėmis lėlėmis vaikai pasirinks patikusią lėlę ir bandys suvaidinti šios ar kitos pasirinktos lietuvių liaudies pasakos fragmentą. Pabaigoje vaikai pasipasakos savo įspūdžius, analizuos personažų veiksmus, gerus ir blogus poelgius.
16. Edukacinis lėlių teatro tarminis spektaklis „Pasaka apė Joną“ (išvažiuojamasis)
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/7132
Gruzdžių Augustino Griciaus bibliotekos edukacinis lėlių teatro „Stebuklingas lagaminas“ spektaklis „Pasaka apė Joną“ ugdys dalyvių pagarbą krašto tautosakai (pasakoms), senosioms tradicijoms, tarmėms, šnektoms, skatins mokinių domėjimąsi etnine kultūra, literatūra ir teatro menu, panaudojant teatrines lėles. Svečius pasitiks pagrindinių teatro personažų kostiumais pasipuošusios lėlių teatro aktorės. Prieš tai edukacijos vieta paruošiama teatro rekvizitu. Joje dekoracijų, pirštininių lėlių vaidybos ir gruzdietiškos šnektos dėka vaikai „perkeliami“ į senoviškos pasakos pasaulį, perteikiant vyro ir moters meilės siekį, kupiną aplinkinių kerų ir apgavysčių. Tarsi lininis siūlas vyniojamas pasakos siužetas veda prie spėjamos, džiugios pasakos-spektaklio atomazgos. Jame – senelių vartojami, o gal ir visai negirdėti žodžiai priverčia susikaupti, stebėti. Vaikai žais žaidimą tema „Valgomas – nevalgomas“, kurio metu mokiniai trauks lapelius su užrašytais tarmiškais žodžiais ir turės pasakyti, ar tai valgomas ar nevalgomas daiktas. Iš paruošto pilno lagamino su pirštininėmis lėlėmis vaikai pasirinks patikusią lėlę ir bandys suvaidinti šios ar kitos pasirinktos lietuvių liaudies pasakos fragmentą. Pabaigoje vaikai pasipasakos savo įspūdžius, analizuos personažų veiksmus, gerus ir blogus poelgius.
17. Edukacinė programa „Medinė skritė atgyja“
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/6875
Užsiėmimo metu mokiniai kartu su edukatoriumi skaitys tekstus, sieks pažinti personažų emocijas ir palyginti su savosiomis. Kiekvienas dalyvis, įsivertinęs savo dienos nuotaiką, turės galimybę dekoruoti medžio skritę. Dalyviams bus galima rinktis iš trijų skritės pavidalo formų: puodelio padėkliukas, magnetukas, pakabukas. Kūrybinio proceso metu išlaisvinamas dalyvių meninis potencialas, didinamas susitelkimas, skatinama savistaba, ugdoma empatija. Ant medinės skritės perteiktas piešinys vaizdžiai atspindi dalyvio emocinį mikroklimatą, padeda lengviau ir aiškiau identifikuoti vidinę asmens būseną. Edukacinio užsiėmimo pabaigoje mokiniai skatinami reflektuoti savo patirtis: pasidalinti įspūdžiais, įvardyti sunku ar lengva identifikuoti savo jausmus per kuriamus vaizdus, pasirenkamą spalvų paletę.
18. Edukacinė programa „Švytintys baltų simboliai drobėse“
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/6796
Etninės kultūros išsaugojimas ir puoselėjimas priklauso nuo mūsų pačių ir mus supančios aplinkos. Todėl edukacinės programos tikslas – inovatyviomis priemonėmis skatinti mokinių domėjimąsi senaisiais baltų ženklais ir baltų etnokultūra, ugdant jų kūrybiškumą, kultūrinį supratimą. Veiklos metu vaikai tamsoje lankys parodą „Baltų simbolių interpretacijos“, vėliau per vaizdines priemones tyrinės baltų simbolių reikšmes, savitų simbolių kūrimo būdus bei tapybą šviečiančiais akriliniais dažais. Susikūrę eskizus, tapys ant drobės, kurs baltų simbolių interpretacijas, o pabaigoje patys surengs tapytų darbų parodą ir ją pristatys.
19. Edukacinė programa „Senolių klėtelė“
https://www.kulturospasas.lt/kulturines-edukacijos/6787
Edukacinės programos tikslas – ugdyti pagarbą savo krašto senosioms tradicijoms bei skatinti mokinių domėjimąsi etnine kultūra, supažindinti moksleivius su senovės lietuvių vaikų kasdienybe. Užsiėmimo metu dalyviai susipažins su senovės lietuvių vaikų žaislais, žaidimais ir darbais. Veiklai įkurta anų laikų aplinka – butaforinė senolių klėtelė, senoviniai daiktai, žaislai, buities rakandai, vaizdinė medžiaga. Vaikai bus įtraukti spektaklį, kviečiant juos įkūnyti senovės buities gyvenimą, apsirengiant senoviniais rūbais, pasipuošiant aksesuarais. Vaikai žais žaidimus, mokysis skaičiuočių, iš antrinių žaliavų gaminsis skudurines lėlytes. Edukacinį užsiėmimą veda dvi bibliotekininkės, turinčios 20 metų patirtį teatralizuotų edukacinių užsiėmimų rengime.